W świecie wirtualnym liczy się każda sekunda. Klienci są coraz bardziej wymagający i oczekują, że zakupy internetowe będą szybkie i bezproblemowe. Dlatego warto zatroszczyć się o to, aby strona e-sklepu ładowała się w ekspresowym tempie. Z jakimi wyzwaniami się to wiąże? I jak poprawić szybkość ładowania stron? Sprawdź nasz poradnik.

Jak szybkość ładowania strony wpływa na decyzje klientów e-commerce?

Branża e-commerce to jeden z najdynamiczniej rozwijających się segmentów rynku. To oznacza, że cechuje się coraz większą konkurencyjnością. Osoby decydujące się na zakupy przez Internet zwracają uwagę nie tylko na asortyment e-sklepu, ale również komfort i ogólne wrażenia. A te w znacznym stopniu zależą od szybkości ładowania stron.

Niezadowalająca prędkość ładowania strony wpływa negatywnie na Customer Experience, co z kolei powoduje wzrost współczynnika odrzuceń. Jednocześnie maleje skłonność do powrotu do danego e-sklepu. Szybkość ładowania jest też brana pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek internetowych, stanowiąc jeden z ważniejszych czynników rankingowych.

Znaczenie szybkości ładowania stron w e-commerce ma odzwierciedlenie w badaniach. Według analiz WPEngine każda dodatkowa sekunda:

  • przekłada się na zmniejszenie zadowolenia użytkowników o 16%,
  • zmniejsza liczbę odsłon o 11%,
  • powoduje spadek konwersji o 7%.

Swoje własne analizy przeprowadzili też liderzy branży. Np. Amazon obliczył, że spadek prędkości witryny o 1 sekundę spowodowałby straty w wysokości 1,5 miliarda dolarów przychodu rocznie.

Przyczyny wolnego ładowania stron w e-commerce

Według Google czas ładowania strony w e-commerce nie powinien być dłuższy niż 2 sekundy. Wiele wskazuje jednak na to, że w przyszłości wymagania mogą być jeszcze większe. Nie można wykluczyć, że już niedługo zalecany maksymalny czas ładowania skróci się do 1 lub 0,5 s.

Skąd możesz wiedzieć, że strona Twojego sklepu ładuje się zbyt wolno? Możesz skorzystać z prostych narzędzi, jak np. PageSpeed Insights od Google. Co jeśli szybkość ładowania okaże się wyższa niż 2 sekundy? Niewielkie przekroczenie tej granicy nie powinno być powodem do paniki. Wartość 5-10 s wskazuje jednak na poważniejsze problemy, które mogą przekładać się na spore straty finansowe. Gdzie szukać przyczyny wolnego ładowania strony?

  • Duża ilość zdjęć i filmów wysokiej jakości.
  • Zbyt wiele zainstalowanych wtyczek.
  • Błędy w kodzie strony (lub inne nieprawidłowości w strukturze).

Istotnym czynnikiem, który może spowalniać stronę, jest też niewłaściwie działający hosting. Warto uświadomić sobie, że usługi hostingowe polegają nie tylko na zapewnieniu dla e-sklepu miejsca w sieci. Lokalizacja danych, dostępne zasoby serwerowe oraz technologia (np. hosting dedykowany, współdzielony lub chmurowy) wpływają również na proces ładowania strony. Przyczyna wolnego otwierania strony może więc leżeć po stronie dostawcy usług hostingowych.

Sposoby na przyspieszenie ładowania strony

Co jeśli strona Twojego e-sklepu ładuje się dłużej, niż oczekujesz? Rozwiązanie należy dopasować do przyczyny. Zazwyczaj wymagane są:

  • optymalizacja grafik – publikuj zdjęcia, które pokazują produkt w atrakcyjny sposób, a przy tym nie obciążają serwera, najlepszy będzie format JPG i rozmiar 1000×1500 pikseli przy rozdzielczości 72 lub 96 dpi,
  • zmniejszenie liczby wtyczek – sprawdź, czy wszystkie podpięte do sklepu pluginy są faktycznie potrzebne i usuń zbędne,
  • umieszczenie filmów na YouTube – zamiast obciążać serwer filmikami prezentującymi produkty, wrzuć je na firmowy kanał YouTube i dodaj zdjęcie kadru z linkiem przekierowującym.

Czasami niezbędna jest zmiana hostingu. Może się okazać, że stosowane rozwiązanie nie jest dopasowane do wymagań współczesnych czasów.

Profesjonalne usługi Data Center dla firm

Na jaki rodzaj hostingu warto się zdecydować, aby mieć pewność, że strona internetowa będzie ładować się szybko? Wszystko zależy od potrzeb i specyfiki sklepu e-commerce. Dlatego najlepiej skonsultować się z fachowcami, którzy dobiorą rozwiązanie szyte na miarę. Taką ofertę znajdziesz np. u znanego operatora telekomunikacyjnego INEA. Data Center to w tym przypadku zaawansowane centrum przetwarzania danych, świadczące usługi IT takie jak m.in. kolokacja serwerów, chmura dla firm oraz rozwiązania projektowe. Dzięki idealnemu dopasowaniu usług do potrzeb możesz mieć pewność, że szybkość ładowania stron sprosta oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here